Jezdit na sjetých gumách není bezpečné ani rozumné. Pneumatiky které už nemají dostatečný vzorek, se při jízdě mohou chovat jinak, než jsme zvyklí, a zbytečně tak ohrozit nás i ostatní řidiče a chodce. Kdy vzorek kontrolovat?
Pro bezpečnou jízdu
Bez pneumatik auto moc daleko nedojede, musí však být v dobré kondici. Hloubka dezénu je jasný údaj, který stanovuje zákon, nejedná se tak o něco, co můžeme odhadnout nebo vymyslet. U svého auta jsme za jeho stav zodpovědní my, jeho majitelé, a to platí i pro gumy a jejich vzorek. Každá pneumatika má svůj vzorek, který určuje její vhodnost pro různé povrchy i počasí a také její vlastnosti. V našem podnebí rozlišujeme dvě základní varianty, letní a zimní, mnoho řidičů pak využívá také celoroční gumy, které jsou univerzální pro jakékoli počasí. V servisu nám při výměně pneumatik mohou dát na auto i gumy použité, musí však splňovat normy a mít dostatečně hluboký dezén.
Stanovená hloubka
Vzorek na pneumatice má svou funkci. Odvádí vodu, případně sněhovou břečku nebo bláto, ze stopy pneumatiky a tím zajišťuje bezpečnou jízdu. Hloubka dezénu u nových pneumatik je 7 – 8 mm u letních a 9 – 10 mm. Zákon stanoví minimální hloubku dezénu na 1,6 mm pro letní a 4 mm pro zimní pneumatiky. Jakmile se dostane hloubka vzorku pod tyto hodnoty, riskujete nejen pokutu, ale také své zdraví. Za rychlejší a nerovnoměrné opotřebení pneumatik může často i chybná geometrie kol. Zimní pneumatiky mají vzorek vyšší proto, že se počítá s jízdou na sněhu nebo břečce a tajícím sněhu a se zhoršenými podmínkami pro jízdu. Gumy bez vzorku, sjeté tak, že vzorek není vidět, pak vodu nestíhají ze stopy odvádět, pneumatika tak na silnici nedrží tak, jak by měla a zvyšuje se riziko smyku, nedostatečného brzdění a aquaplaningu.
Přesnou hloubku dezénu určí hloubkoměr, i zběžným pohledem ale můžeme gumy u svého auta kontrolovat, ideálně před každou jízdou.