Závodní okruh v Šanghaji je jedním z nejmodernějších autodromů na světě. Stavěl se v bažinaté krajině a kromě 40 000 betonových sloupů zapuštěných až 60 metrů do země využili inženýři při stavbě také pěnový polystyren (EPS). Ten se u nás právě pro své vynikající mechanické vlastnosti při velmi nízké objemové hmotnosti využívá jako nejrozšířenější izolační materiál na fasády.
Ve stavitelství hraje EPS důležitou roli nejen jako široce využívaný izolační materiál, ale i jako spodní vrstva podkladu vozovek na málo únosném podloží. To je i případ závodního okruhu v Šanghaji. V roce 2004 se ho pro zpevnění měkkého podkladu na ploše 5,3 kilometru čtverečních použilo 200 000 kubických metrů. Bez něj by se při tom závodní okruh každým rokem propadl o několik milimetrů.
Využití EPS v silničním stavitelství
V Česku se pěnový polystyren v silničním stavitelství používá zatím ojediněle, především jako podkladová aplikace vozovek a ke zpevnění mostních nájezdů. V obou případech využívá své extrémní pevnosti při současné nízké objemové hmotnosti, což napomáhá k výraznému prodloužení intervalů oprav vozovky v porovnání s konvenčním postupem, kdy dochází k sedání zeminy. „Nízká hmotnost aplikace je způsobena tím, že obsahuje z celých 98 % vzduch. Mnoho testů při tom prokázalo jeho odolnost a pevnost při trvalém statickém i dynamickém zatížení,“ vypočítává pozitiva Pavel Zemene, předseda Sdružení EPS ČR.
Pěnový polystyren dále prokazuje výbornou odolnost proti mrazu a hnilobě. Navíc se jedná o materiál s uzavřenými póry a velmi nízkou nasákavostí vody. Polystyren je také biologicky neškodný a neohrožuje spodní vodu