Reklama nás obklopuje prakticky na každém kroku – ve formě billboardů a plakátů na ni narážíme na ulici, „vyrušuje“ nás při sledování televize, vyskakuje na nás na internetu a prostřednictvím letáků se dostává až do našich poštovních schránek. Tvoří tak nedílnou součást našich životů, ať se nám to líbí nebo ne.
Důležitá role vyvolávačů
Bez reklamy se žádný dobrý obchodník neobejde – každý produkt či služba se totiž musí umět dobře prodat. A moc dobře to věděli už v dobách dávno minulých. Možná vás to překvapí, ale úplné prapočátky reklamy můžeme objevit už v mladší době kamenné, a to při směňování výrobků. Lidé tak informovali ostatní, že mají víc, než mohou sami spotřebovat. Tato komunikace se odehrávala prostřednictvím lidského hlasu, svou úlohu v tomto případě dokonale plnili vyvolávači. Právě je tak můžeme označit za první průkopníky reklamy.
Reklama v psané podobě
První zmínky o psané reklamě pak najdeme ve starověkém Egyptě, kde pro tvorbu plakátů využívali papyrus. Ve starověkém Řecku a Římě se pak běžně využívaly vývěsní štíty, které fungovaly jako jakási trvalá forma reklamy. V Evropě se s ní díky rozvoji obchodu setkáváme od středověku. Ke sdělení důležitých informací využívala hlavně obrázky, protože většina lidí neuměla číst. Velkým mezníkem se stalo 15. století, kdy byl vynalezen knihtisk, který umožnil masový tisk letáků, vývěsek a prvních inzerátů v novinách. Opravdový rozmach reklamy pak způsobila průmyslová revoluce s přebytkem průmyslového zboží. V této době můžeme pozorovat velký rozmach mediální komunikace – objevují se nové prostředky. Začíná se prosazovat tisk prvních ilustrovaných plakátů, nastupuje také venkovní reklama.
Nové trendy a technologie
S novými technickými a technologickými vynálezy to pak šlo ráz na ráz. Reklama se stala naprosto nepostradatelnou součástí marketingu, začaly vznikat první specializované reklamní agentury, objevovaly se první globální kampaně, do tvorby se často zapojovali i umělci. Ve 20. století se k letákům, plakátům a reklamním plachtám přidává také radiová reklama, poté přichází na řadu televize a internet. Mnoho věcí se mění. Cílové skupiny jsou den ode dne náročnější, vyžadují, aby byly reklamy originální, nápadité, nechyběl jim humor, jazykové hříčky, vtipné slogany, ale ani jistá záhadnost, která podnítí jejich zvědavost. A jak to bude dál? Kterým směrem se bude ubírat? To můžeme jen tipovat.