Kdo by neznal jméno Johanese Gutenberga a jeho vynález mechanického knihtisku. Jak se ale liší jednotlivé metody tisku a na co se převážně používají? Jak dlouhou cestu tak urazilo tiskařství, než získalo podobu, jakou známe dnes?
Počátky
Dříve, než se však tiskly první stránky, používaly se pro zjednodušení primitivní razidla a pečetidla. Ty se primárně používaly především na ozdobu keramiky. Později se začaly používat i jako náhrada za podpis, nebo k doplnění mocenského statusu.
První stánky
Stejně jako spousta dalších vynálezů se první tištěné stránky objevily v Asii. Jednalo se o dřevěnou destičku, do které se vyryly jednotlivé znaky. Tento proces byl ale zdlouhavý a neefektivní. Bylo možné vytisknout jen jednu stránku, sice opakovaně, ale pro další bylo nutné zhotovit novou desku. Později se začaly používat samostatné znaky (litery), které bylo možné mezi sebou libovolně kombinovat, a tak se tvorba a tisk nových stránek podstatně urychlila.
Knihtisk v Česku
Předpokládá se, že první knihy se u nás tiskly již v roce 1473. Potvrzené tisky jsou až v roce 1476, a to v Plzni, a jednalo se o Statuta Arnošta z Pardubic. Zpočátku šlo především o církevní texty. V Čechách bylo možné narazit i na česky psanou knihu. Na Moravě to bylo ojedinělé a spíše byly k dostání latinské spisy.
Rozšíření a inovace
Stejně jako i ostatní technika, zažil tisk většího rozšiřování začátkem 19. století. Začaly se měnit i techniky a materiály pro tisk, a tak bylo možné začít tisknout více a levněji. Ke konci 19. století byly ve velkém tisknuty noviny a tak se umožnilo i šíření zpráv po celém světě. Od poloviny 20. století se začíná objevovat tisk z ofsetu a pomalu začíná nahrazovat tisk z výšky a umožňuje tak další možnosti tisku.
Dnes je tisk na takové úrovni, že si můžeme pomocí několika jednoduchých kroků vytvořit vlastní návrh visitek, firemních log, anebo si nechat potisknout hrníček. Běžně si tak můžeme třeba i navrhnout a dát vytisknout kalendář s vlastními dětmi a obdarovat tak své blízké, nebo třeba obchodní partnery tematickým kalendářem z dění vaší společnosti, či vtipné či originální využití vašich produktů. Propagace za pomoci tisku totiž rozhodně není minulostí. Naopak. Pro svoji firmu můžete zvolit různé cesty, které začínají být stále oblíbenější, ať už polep firemního vozidla, nebo reklamní plachtu na dobře zvoleném místě.
Fantazii se meze nekladou a možnosti a způsoby jsou v dnešní době pokroku a neustálých inovací také téměř neomezené. Stačí jen mít nápad a kvalitního partnera pro jeho realizaci.