Už z autoškoly víme, že zevrubně kontrolovat svůj vůz bychom měli před každou jízdou a v krátkých pravidelných intervalech se zaměřit i na detaily. Většinou na to však zapomínáme. U pneumatik se ale vyplatí jejich stav hlídat.
Bezpečný vzorek
Každá pneumatika má určitý vzorek, který určuje její vlastnosti a vhodnost pro různé povrchy a roční období. Hloubka dezénu není číslo, které si jen tak vymyslíme nebo jen odhadneme, určuje ji zákon. A majitel vozu má povinnost ji ohlídat. V našich podmínkách rozlišujeme pro osobní automobily letní a zimní pneumatiky. Vždy na jaře a na podzim musíme navštívit pneuservis a nechat si pneumatiky přezout s ohledem na roční období. V servisu nám mohou přezout auto na již použité pneumatiky, musí však odpovídat potřebným normám a mít dostatečně hluboký vzorek. Ten zajistí, že pneumatika dobře drží na silnici, odvádí vodu ze stopy v případě deště nebo sněhu a jízda je bezpečná.
Raději kontrolovat
U nových pneumatik bývá hloubka dezénu kolem 7 – 8 mm a u zimních až 9 – 10 mm. Zákonem daná minimální hloubka dezénu letních pneumatik je 1,6 mm a u zimních gum 4 mm. Pokud máte na svém autě pneumatiky určené pro celoroční použití, řídí se minimální hloubka vzorku aktuálním ročním obdobím. Zimní gumy potřebují vzorek vyšší kvůli zhoršeným podmínkám na silnicích, sněhovou břečkou nebo deštěm, kdy je nutné, aby pneumatika fungovala tak, jak má. Pokud jsou gumy sjeté tak, že mají vzorek minimální, nestíhají odvádět vodu, mohou vykazovat jiné jízdní vlastnosti a klouzat, což je nebezpečné pro samotného řidiče i ostatní účastníky silničního provozu.
Hloubku vzorku bychom měli i pro vlastní dobrý pocit kontrolovat pravidelně a sledovat také, zda se kola nesjíždí jen na jedné straně. To by značilo problém s geometrií, což ale vyřeší rychlá návštěva servisu.