Pneumatiky na kola, motocykly, osobní automobily i velké kamiony mají všechny stejnou barvu. Proč se nijak neliší a kde se černá barva vzala?
Přidané saze
Pneumatik na autě, i když mají na starost bezpečnou a pohodlnou jízdu, většinou moc nevšímáme. Snad jen, když je potřeba je vyměnit nebo došlo k defektu. Občas zkontrolujeme jejich stav a hloubku dezénu, jinak jim ale nevěnujeme pozornost. Jejich historie je ale plná objevů i slepých uliček, než získaly dnešní vlastnosti a odolnost. Na světě vyrábí pneumatiky více než 450 závodů. Výběr pneumatik je tak obrovský. Barvu ale mají všechny stejnou, i když tomu tak nebylo vždy. Černé jsou pneumatiky až od roku 1917, kdy byly do směsi přírodního kaučuku přidány uměle vyrobené saze. Ty kromě barvy zajistily také desetinásobné zvýšení odolnosti, což zajistilo rychlé rozšíření této technologie, kterou s drobnými obměnami používají výrobci dodnes.
Zlepšení vlastností
Tmavá barva má i mnoho dalších výhod. Chrání gumy proti ultrafialovým paprskům i ozónu, což minimalizuje tvorbu prasklin, a pneumatiky jsou díky ní odolnější vůči opotřebení a lépe drží na vozovce. Proto zůstává barva stejná i přes rozdílné složení směsí jednotlivých výrobců. Kromě složení samotné směsi pro výrobu pneumatik si výrobci sestavují také vlastní design vzorku, aby co nejlépe odváděl vodu nebo sněhovou břečku pryč od pneumatiky, jízda byla pohodlná a bezpečná a také došlo k co nejmenšímu opotřebení pneumatik. Díky tomu při každém přezutí vozu, což zpravidla vyžaduje změna ročního období, nemusíme kupovat pneumatiky nové, ale můžeme použít ty, které již máme a pouze vyměníme letní za zimní či naopak.
Přidat komentář