Digitalizace, inteligentní komunikace, zjednodušování a automatizace procesů. To jsou aktuálně největší výzvy v logistice. Kdo si s nimi již nyní dobře poradí, získává značnou výhodu a oproti konkurenci bude výrazně napřed. Po úspěšném zvládnutí těchto výzev by mělo nastat zjednodušení logistických procesů, zvýšení jejich efektivity a lepší organizace výroby.
Pokud podobné intralogistické problémy aktuálně řešíte, ať už ve skladu, výrobě či jinde, čtete nyní ty správné řádky. Výrazně vám s nimi totiž pomohou intralogistické systémy iGo od společnosti STILL. Vaše intralogistika tak může být tím faktorem, který výrazně zefektivní vaši výrobu.
Chytrá logistika
Cílem tohoto řešení je kompletně zajistit pohyb materiálu, zboží a výrobků od příjmu, pohybu ve skladu až po jeho konečnou expedici. Klíčem a srdcem celého systému jsou automatizované vozíky, pohybující se zcela bez řidiče.
Lze je využít v zavážení materiálu k výrobní lince, svoji práci si odvedou u příjmu zboží a vysoké uplatnění nachází při pohybu ve skladech. Jednotlivé typy vozíků mají přizpůsobené specifikace podle toho, v jakém prostředí se mají pohybovat. S některými lze manipulovat zbožím až do výšky 14 metrů, jiné se soustředí výhradně na práci ve skladech s extrémně úzkými uličkami.
Vozíky se pohybují maximální rychlostí do 2 m/s. Lze je opatřit různými nákladovými prostředky a na tažné zařízení k nim připojit další náklad.
Celý proces pohybu materiálu je plně automatizovaný
Automatizace v rámci iGo systems ale není jen o samořídících vozíkách. Jejím cílem je dosáhnout co nejvyšší efektivity pohybu zboží, materiálu a výrobků pomocí automatizace. Vozíky STILL jsou pouhým prostředkem, jedním z prvků, které chytrá logistika nabízí.
Řešení automatizace v konkrétním skladu začíná analýzou stávajícího prostředí. Pracovníci společnosti STILL si sklad důkladně prohlédnou, získají přehled o tom, jak to v něm funguje a odhalí prostor ke zlepšení. Z pozorovacích a procesních dat poté vzniknou návrhy na automatizace, její různé varianty, technologickou a ekonomickou náročnost řešení. Vše se řeší individuálně dle podmínek daného prostředí.
Co tedy systém iGo reálně přináší?
Součástí návrhu řešení je i vyjádření přidané hodnoty, kterou automatizace přinese. Tedy úspory času, pracovní síly či zjednodušení procesů. Všechny tyto dílčí cíle vedou k jednomu velkému – zefektivnění pohybu zboží a tím i práce celého podniku. Tyto přínosy se poté samozřejmě projeví i ve financích.
Celý systém iGo je velmi komplexní. Práce jednotlivých vozíků (v případě, že jich je v řešení zahrnuto více) na sebe navazuje. Jejich cesty jsou optimalizované, aby byly co možná nejkratší. Díky moderním navigačním technologiím jsou vozíky 100% bezpečné. Senzory na nich a včasná reakce vozíku zajišťují maximální ochranu všech osob, které se pohybují ve skladu, zabraňují neočekávaným srážkám a pomáhají identifikovat jednotlivé palety a zboží. Software, který vozíky řídí, neustále hlídá, aby vozík pracoval co nejefektivněji. Zároveň hlásí vše neobvyklé a sleduje stav baterií.
Další úrovně automatizace skladu
Systém iGo zajišťuje plně automatizovaný logistický proces. Představuje vrchol pyramidy. Ne vždy lze však v daném podniku nasadit. Překážkou mohou být technologické či finanční důvody. I v těchto případech ale nachází logistika cesty ke zjednodušení. Existují totiž i další, nižší stupně automatizace.
Nejnižším je asistovaná jízda. Řidič má k dispozici asistenční systémy, které pro něj mají poradní funkci. Zodpovědnost za řízení vozíku a jeho chování je sice plně na řidiči, software ve vozíku mu však nabízí pro zvýšení efektivity, například úpravu trasy, rychlosti apod. Také vydává varování, a to dříve, než například hrozící kolizi zaregistruje sám řidič.
Stupněm mezi asistovanou jízdou a kompletní automatizací je částečně automatizovaná jízda. V ní jsou vozíky díky umělé inteligenci a senzorům schopné samostatného pohybu. Zodpovědnost za jejich pohyb sice stále spadá na řidiče, jehož přítomnost je nutná, má však výrazně méně úkolů. Vozíky zvládají samostatný pohyb po skladu, hledání optimální trasy či správné pozice pro příjezd k paletě nebo regálu. Cílem je v tomto případě usnadnit řidiči ovládání vozíku, zvýšit jeho produktivitu, bezpečnost a také snížit chybovost.