Patříte mezi milovníky aut a zajímá vás vše kolem nich? Dnes se zaměříme na automatickou převodovku a její princip fungování.
Převodovka po rozložení
Když rozložíte automatickou převodovku, najdete v ní na poměrně malém prostoru obrovský sortiment dílů jako je:
· planetová souprava
· sada pásek pro uzamčení částí převodovky
· sada tří mokrých spojek pro zamykání dalších částí převodovky
· velmi zvláštní hydraulický systém
· který ovládá spojky a pásy a velké zubové čerpadlo pro přenos kapaliny
Planetová soustava
Středem pozornosti je planetová souprava, která je velká asi jako meloun. Tato jedna část vytváří všechny různé převodové poměry, které může převodovka produkovat. Všechno ostatní je tu proto, aby pomohlo planetové převodovce správně fungovat. Automatická převodovka obsahuje dvě kompletní planetové převodovky složené do jedné složky.
Jak pracuje převodovka uvnitř?
Uvnitř se vytváří hnací síla a to prostřednictvím přímého spojení nebo spoje, který spouští centrální kolo. Sluneční kola pak pohánějí planetová kola sestavená s vnějším ozubeným kroužkem pro provoz. Celá soustava planetového převodového systému se otáčí na své vlastní ose a podél vnějšího ozubeného kola, kde výstupní hřídel připojený k planetovému nosiči dosahuje cíle snížení rychlosti. Vyššího redukčního poměru lze dosáhnout zdvojnásobením vícenásobných stupňových převodů a planetových kol – například do zdvihových převodovek je vhodný pohon TMP 80.
Pohyb planetové převodovky
Způsob pohybu planetové převodové struktury se liší od tradičních paralelních ozubených kol. Tradiční ozubená kola (systém s ozubenými koly) se spoléhají na malý počet kontaktních bodů mezi dvěma ozubenými koly, aby se stlačily jako hnací síla, kde jsou všechna zatížení soustředěna na několik kontaktních ploch, což usnadňuje opotřebení a trhliny.
Ale planetový reduktor rychlosti má šest povrchů kontaktujících ozubené kolo s větší plochou, která může rovnoměrně rozložit zatížení na 360 stupňů. Rozmanité plochy ozubených kol sdílejí rovnoměrné okamžité zatížení při nárazu, což z nich dělá vyšší odolnost vůči nárazu při vyšším točivém momentu.
Přidat komentář