Jak často si všímáte pneumatik na svém autě? Kromě sezónního přezouvání nebo nutnosti koupě nových nejspíš moc často ne. Přitom jejich historie je velmi zajímavá.
Černá od sazí
Po celém světě je v dnešní době více než 450 různých závodů, které se zaměřují na výrobu pneumatik. A i když je tak výběr pneumatik obrovský, barvu mají všechny stejnou, černou. Získaly ji v roce 1971, když do směsi přírodního kaučuku byla přidána směs uměle vyrobených sazí, aby měly pneumatiky potřebné vlastnosti. Do té doby se mnoho vědců a vynálezců snažilo najít tu nejlepší směs pro výrobu pneumatik, opravdový úspěch se však dostavil až se směsí sazí. Ta zajistila pneumatikám nejen černou barvu, ale především až desetinásobnou odolnost. Přesné složení směsi se samozřejmě liší podle výrobce, ale obecně je tmavá barva výhodná i z jiných důvodů. Chrání gumy proti ultrafialovým paprskům, které jinak zodpovídají za tvorbu prasklin. Pneumatiky jsou také odolnější vůči opotřebení a lépe přilnou k vozovce, což zajistí bezpečnější jízdu.
Vlastnosti pro jízdu
Kontakt s vozovkou je pro bezpečnou jízdu jedním z důležitých faktorů bez ohledu na to, zda máme obuté nové nebo použité pneumatiky. Během jízdy se pneumatika dotýká vozovky jen plochou o velikosti pohlednice. Celé auto je tak v kontaktu s vozovkou plochou menší než je papír formátu A4, vlastnosti pneumatik tak hrají důležitou roli. Přilnavost, hloubka dezénu a jeho vzor i kvalita materiálu mají na naši jízdu vliv. Každý výrobce si sám sestavuje design vzorku, který se často mění a inovuje, aby co největší pohodlí i bezpečnost při jízdě a zároveň docházelo k co nejmenšímu opotřebení gum. Vzorek slouží k odvodu vody nebo sněhové břečky pryč z pneumatiky, což snižuje riziko špatné ovladatelnosti auta.
Autem jezdíme za každého počasí, i když někdy nejsou podmínky úplně perfektní. Pneumatiky rozhodují o tom, jak dobře a jak bezpečně se při jízdě budeme cítit, měli bychom je proto pravidelně kontrolovat.